3 tips om een professionele communicatie te verbeteren

Op het gebied van communicatie bestaan er talloze niveaus. Dit merk je bijvoorbeeld wanneer je naar gesprekken kijkt. Zo praat jij met je familie, vrienden en partner anders dan met je collega’s. Met collega’s praat je bijvoorbeeld veel informeler en over meer serieuze dingen. Wil jij zakelijk en privé op de werkvloer meer gescheiden houden? Dan is het handig om op professionele wijze te communiceren. Veel mensen weten echter niet hoe zij dit aanpakken. Daarom geven wij jou hier drie tips.

1. Neem de tijd

Sommige mensen willen een gesprek zo snel mogelijk afhandelen, zodat zij weer door kunnen gaan waar zij mee bezig waren. Dit komt echter niet professioneel over en dat zal de tegenpartij ook merken. Neem daarom altijd de tijd voor een gesprek en praat rustig over verschillende onderwerpen. Dit is iets om al in jouw agenda rekening mee te houden. Op deze manier voorkom je dat je te weinig tijd hebt en elders de boot in gaat.

2. Goede voorbereiding

Heb jij een belangrijk gesprek over een serieus onderwerp? Dan is een gedegen voorbereiding ontzettend belangrijk. Indien jij weet wat er speelt, kun je namelijk op een professionele manier meepraten. Het komt natuurlijk wat klungelig en onprofessioneel over wanneer jij telkens moet vragen wat er precies gaande is. Bereid je dus altijd goed voor!

3. Let op je taalgebruik

Wordt er over een onderwerp gesproken waar jij een sterke mening over hebt? Let dan altijd op je taalgebruik. Het komt immers niet professioneel over wanneer jij loopt te vloeken en tieren in een belangrijke meeting. Ook andere woorden zijn soms genuanceerder dan je denkt. Vraag jezelf bijvoorbeeld eens af hoe een ander woorden als niemand of iedereen interpreteert. Misschien interpreteert jouw gesprekspartner dit wel heel anders dan jij doet. Denk dus altijd na over alles wat je zegt.

Meer tips?

Wil jij meer tips dan de drie die we hierboven reeds noemden? Dan kun jij je tot het internet richten. Uit ervaring weten wij dat onze websitebezoekers zo goed mogelijk voorbereid willen zijn voor een belangrijk gesprek. En dat is natuurlijk ook hartstikke goed. Niet alle sites bieden echter betrouwbare info. Zo zijn er sites die verkeer voor hun website kopen. Hierdoor lijkt het alsof er veel bezoekers zijn, maar in feite zijn dit gewoon computers. De site is hierdoor een stuk minder betrouwbaar dan jij mogelijk denkt. Weet dus waar jij je tips vandaan haalt!